professionella
kulturaktörer

professionella kulturaktörer

Kulturrådets krav på professionella kulturaktörer för projekt inom Skapande skola innebär att den kulturaktör som skolan ska samarbeta med huvudsakligen ska ha arbetat inom sitt område i minst fem år, samt ha en dokumenterad vana av arbete med barn och ungdomar.

Därför är detta cirkusprojekt särskilt framtaget och utvecklat för lektionsundervisning i skolmiljön, och ofta inom ramen för kommunens satsning genom Skapande skola.

VILL du kontakta Marcus?

Välkommen att höra av dig med dina tankar och idéer för hus skolcirkus kan ta form hos er!

Marcus Bertilsson

– CirkuspedagoG

Marcus Bertilsson har i 20 års tid arrangerat och lett cirkusaktiviteter i hälsofrämjande syfte i såväl pedagogiska som habiliterande verksamheter i många delar av landet.

Varje år genomförs en stor mängd projekt inom ramen för Skapande skola. De senaste fem åren har detta cirkusprojekt varit del av fler än 50 000 elevers skolverksamhet i 60 kommuner, från stora skolor i storstäderna till mindre skolor på landsbygden.

Med en uppväxt som magiker och cirkusartist och sedermera huvudtränare i Norrköpings Ungdomscirkus fick Marcus ett genuint sprung ur föreningsverksamhet för barn och ungdomar och har därefter med detta i bagaget på heltid sedan 2005 arbetat målmedvetet med fokus att fortsätta sprida cirkuskonsten som kultur- och idrottsform i alla tänkbara sammanhang.

En möjlighet genom Skapande skola

Varje år genomförs en stor mängd projekt inom ramen för Skapande skola och som exempel har under bara de senaste fem åren många skolverksamheter i fler än 50 olika kommuner varit del av detta cirkusprojekt, från stora skolor i storstäderna till mindre landsbygdsskolor ute i landet.

Cirkusprojektet

– referenser & historik

Detta cirkusprojekt har genom åren besökt alla tänkbara pedagogiska verksamheter för barn och ungdomar mellan 4-16 år och genomgående mötts av elever, pedagoger och skolledare som beskriver hur roligt och spännande det kan vara med cirkusaktiviteter på skoltid – oavsett vilken åldersgrupp som varit i fokus.

Nyfiken? Välkommen!

Referenser

”Stort tack för ett mycket bra projekt och mycket bra samarbete i hela processen.”

Michael Asfahan, Kultursamordnare barn och unga, Finspångs kommun

”Ville bara säga att vi på Bjäken verkligen uppskattade Cirkusskolan som var hos oss förra veckan. Han får gärna komma nästa år igen. Proffsigt genomfört, roligt, mycket rörelse och samtidigt kunde han kommunicera med barnen på ett sådant sätt att det aldrig gick över styr eller blev för stimmigt.”

Sara Nord, lärare, Bjäkenbackens skola, Mora kommun

”Tusen tack för utomordentligt bra dagar med dig! För fint bemötande av våra elever, härligt engagemang och en fantastisk föreställning! Vi är alla imponerade och supernöjda!”

Inger Lööv, lärare, särskolan Björkås, Ludvika kommun

”Tack så jättemycket för att vi fick träffa dig och prova på lite inspirerande och utmanande övningar. Du visade och hade så bra och tydliga instruktioner. Alla eleverna var med direkt utan svårighet. Alla elever hälsar till dig och tackar för en rolig stund tillsammans.”

Helen Larsson, speciallärare, Värgårdsskolans träningsklass 1-9, Kinda kommun

”Cirkusskolan gjorde ett bestående intryck och ett fint minne hos elever och pedagoger. Vi är sååå nöjda!”

Marika Nyberg, lärare, Fritslaskolan, Marks kommun

”TACK för härliga dagar! Jag har hört så många positiva reaktioner, både från personal och ungdomar. Du är så bra med ungarna. Tydligt och roligt!”

Charlotte Wikström Ulin, lärare, Råsslaskolan, Norrköpings kommun

”Idrottslektionerna på vår skola har fått ett lyft. Eleverna pratar om veckan som den bästa veckan och de vill ”lätt” göra detta igen : )”

Lena Flodin-Järvi, lärare, Blötbergets skola, Ludvika kommun

”Tack Du ska veta att du var oerhört uppskattad från både lärare och barn. I utvärdering vi gjorde med barn och pedagoger uttryckte alla stor uppskattning. Så tack än en gång.”

Anita Molin, lärare, Emmaskolan, Göteborgs kommun

”Tack för fantastiska veckor med Cirkusskolan! Alla har varit helnöjda, elever, pedagoger och rektor. En lärare som hade sina farhågor inför vissa elever, var så imponerad av verksamheten och hur alla elever kunde bidra och vara delaktiga. TACK!”

Michael Asfahan, Kultursamordnare barn och unga, Finspångs kommun

”TACK! Alla har varit så nöjda och glada över ditt besök, och vi hoppas alla det finns möjlighet att få hit dig till Åmål igen!”

Maria Fredriksson, biträdande rektor, Åmåls kommun

”Vi var mycket nöjda med besöket, upplägget och genomförandet av detta. Vi personal upplevde Marcus som mycket proffsig i sitt bemötande av eleverna. Han hittade snabbt rätt nivå och hade lätt att få kontakt med alla elever. Ett stort tack från Viktoriaskolan. Med glädje:)”

Elenor Sollerman, lärare, Viktoriaskolan, Örebro

”Dagens ros …till Marcus Bertilsson som gjort ett otroligt, intensivt och bra cirkusarbete med våra elever, vi är helnöjda.”

Silverdansens skola, Norrköpings kommun

”vi är alla, både personal och elever, super nöjda med veckorna du var hos oss på Bäckaslövskolan. Mod att tåla är numera ett viktigt pedagogiskt begrepp här på skolan och vi hoppas att vi får tillfälle att mötas igen framöver.”

Josefin Nilsson, biträdande rektor, Bäckaslövsskolan, Växjö kommun

”Vi tycker att det verkligen har varit väl investerad tid och kraft, vi är supernöjda med ditt jobb! Den avslutande cirkusföreställningen var fantastisk att se, framför allt hur alla jobbade tillsammans i klasserna. Du har gjort det riktigt bra Marcus!”

Joachim Nordqvist, elevhälsan, Diamantens skola, Norrköpings kommun

”Tack själv för en superrolig vecka tillsammans med dig. Vi var alla väldigt nöjda och fyllda med inspiration efter veckan. Så stort TACK för allt ditt engagemang! Du var verkligen duktig med våra elever.”

Camilla Kjöraas, lärare, Gransäterskolan, Håbo kommun

”Det här var det mest lyckade skapande-skola-projekt vi någonsin haft. Det hade verkligen allt – gemenskap, glädje, slutprodukt, ALLT!”

Petra Sandahl, lärare, Gransäterskolan, Håbo kommun

”Det här var perfekt för oss. Det märks verkligen att Du vet vad Du gör!”

Margareta Jonsson, lärare, Särskolan, Kungshögskolan, Ljungby kommun

”Tack för två fantastiska, roliga och aktiva veckor där du verkligen har inspirerat eleverna till samarbete och rörelse.”

Bollstanäs skola, Upplands Väsby kommun

”Du är så himla skicklig! Vi är supernöjda!”

Anna Frössevi, lärare, Österåkersbygdens friskola

”Stort tack för denna Hälsopottsresa. Den har gett oss så mycket. Det var fantastiskt att förra veckan få se Er alla, inte minst barnen. Jag njöt (och tjöt)”

Victoria Granath, Enhetschef, Landstingets habilitering, Östergötland

”Ett av de kriterier som är vägledande för vilka projekt Nationalencyklopedins kunskapsstiftelse ska stödja är att de bör föra samman människor med olika bakgrund och förutsättningar.

– Det här projektet uppfyller väl detta kriterium. Dessutom har det ett uttalat kunskapsfokus där metodiken är okonventionell. Jag är övertygad om att det kommer att öka samtliga elevers förståelse för människors likheter och olikheter, men också respekten för allas lika värde och att alla kan och ska vara delaktiga i samhället.”

Hubert Kjellberg, VD, Nationalencyklopedins kunskapsstiftelse

”Det är verkligen inspirerande att jobba med Er!”

Helene Nilsson, specialpedagog, Habiliteringen vid Landstinget i Östergötland